De Pantanal - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu De Pantanal - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu

De Pantanal

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg bianca

18 Maart 2008 | Brazilië, Cuiabá

03.30 uur...... ah neee.... niet nu al... lig er net in! Kan mijn ogen amper openkrijgen... en zou me het liefst nog even willen omdraaien, maar ja dan mis ik de vlucht.

Gelukkig heb ik gisteravond alles al ingepakt en klaargelegd, dus kan ik nu in alles op de automatische piloot doen. Douchen en aankleden, rekening betalen en buiten netjes wachten, tot 04.30 uur, op Jose.

En die kijkt al net zo fris & fruitig uit zijn ogen als ik hahahaha.

Maar ben wel de 1e om in te checken... das ook voor het eerst geloof ik. Kan gelukkig niet verdwalen want er zijn maar 2 gates... eentje in... de andere uit! Eerst nog maar een kopje koffie halen boven... misschien helpt het.

Alles gaat gelukkig op tijd, om 06.40 uur boarden en om 07.10 uur de lucht in.... oogjes dicht tot we weer gaan landen. Uh... er zit een tussenstop in in Campo Grande... die had ik even niet ingecalculeerd. Nou ja... kan nog steeds mijn ogen even dichtdoen en lekker languit liggen. Stoelen naast me zijn leeg, dus ik neem het er maar van. Geen probleem zolang ik die riem maar vast laat zitten.

Rond 11.30 uur kom ik in Cuiaba (uitspreke als Koei- jabba) aan en staat een vrolijk klein Braziliaantje, genaamd Juan Pablo me op te wachten. Ik ben weer de enige dus ... weer een prive gids. Eerst nog even de terugvlucht checken en dan meteen de vraag of ik het een probleem vind even langs zijn huis te rijden. Hij is nl. zijn beugel vergeten! Iedereen die ik tot nu toe ben tegengekomen (van Brazilianen dan he) hebben allemaal een beugel, ongeacht leeftijd. Zijn ze gratis dit jaar ofzo of watÇ Heb natuurlijk niet veel keuze dus we gaan via een kleine omweg op pad. Vol trots laat ie ook meteen zijn dochtertje van 8 maanden zien als we er zijn. Snel nog zijn moeder en vriendin dag zeggen en dan gaan we op naar de Pantanal!

Ben heel benieuwd. In mijn achterhoofd heb ik nog het boek van "John Grisham - de Partner" daarover zitten. Pffff... heb het nu al snik heet, alle ramen van de auto open anders trek ik t niet. De auto heeft even in de zon staan bakken .... en nu word ik lichtelijk gesmoord zeg maar. Maar na een half uurtje gaat het al beter en is de airco voelbaar. Nou ja airco... gewoon de koude lucht van de motor hahahaha.

Juan babbelt er de hele tijd op los, zijn engels is errug goed (door zelfstudie) maar ik ben nog niet helemaal wakker ... dus hij babbelt voor twee!

We stoppen in Pocone (lees Poko-nee), volgens de inwoners DE hoofdstad van de Pantanal voor een broodje. Oh ja tis hier weer 1 uur eerder! Malaronepil erin... anders vergeet ik die straks weer natuurlijk en daarna nog even proberen of ik nog langs de bank kan. Moet waarschijnlijk cash betalen en weet niet of ik genoeg heb. Maar helaas .... de automaat doet t niet op Mastercard.. ondanks het stickertje. Tja dan maar op hoop van zegen. Ook nog even muggenspray gekocht... dat zal ik vast en zeker nodig hebben, ondanks de DEET hahaahha.

Zo'n 10 minuten na Pocone draaien we van de asfaltweg af en gaan we de Transpantaneira op. Een onverharde weg vol gaten en kuilen die er pas 34 jaar geleden is aangelegd o.a. door de oom van Juan. En over deze weg kun je beter met een 4x4 rijden ipv met een toyota :o

Dan zie ik het bordje "Pousada de Puival" aan de kant van de weg staan... en zijn we er. Juan rijdt een klein stukje als hij de auto langzaam tot stilstand brengt en met zijn vinger naar een vogel wijst. "Look.....Ooievaar" zegt ie ... maar ik zie een Toekan. Dus zeg ik "Toekan". Hij: nee Ooievaar! En dan zie ik waar hij naar wijst en dan wijs ik ook .... hij had de Toekan dus nog niet eens gezien... hahahaha begint al goed dat vogelspotten van ons. Links in de boom zit een toekan (snel een foto maken want je weet maar nooit) en rechts loopt in het gras de grootste ooievaar, een jabiru (zwarte kop, rode krob/keel/nek en wit lijf en lange rode poten uiteraard). Ook hiervan een fotootje en dan rijden we weer door. Er komen ook nog een paar mcãos voorbij vliegen (grootste ara soort), een paar kingfishers (ijsvogels) en we zien ook de witte & grijze reiger en een paar ibissen. Check, check, check, check en check op het "dierenlijstje".

Oooeeeppsss... bij de ingang van de pousade ligt de plaatselijke hond de wacht te houden. Een joekel van een kaaiman. Opzij gaan zit vandaag niet in zijn schema opgenomen, dus moeten de werknemers hem wegjagen.. weglokken. Oh weet niet of ik dit wel zo leuk vind, zo vlak voor de deur hahahahha. Zei de stoere held op sokken die nog niet eens een voet buiten de auto heeft gezet!

Hmmmm... als ik ga inchecken (rond 16.00 uur) ben ik ook de enige gast hier vandaag. Das ook ongezellig!

We wachten even af wat het weer gaat doen, anders gaan we zometeen een stukje wandelen in het bos. Maar een half uurtje later begint het te hozen... dus we stellen de wandeling maar uit tot morgen. Om 19.00 uur is het diner en tot die tijd kan ik even relaxen en wat bijkomen, kopje "zoete stuiter" koffie nemen als ik wil en de omgeving een beetje verkennen. Nou ja zo lang het regent blijf ik lekker onder de afdakjes als je het niet erg vind. Die kaaiman in de gaten houden :o

Het verschil tussen de pantanal en de amazone is dat de pantanal redelijk open bos heeft, de bomen laag zijn (max. 3 tot 4 meter) het klimaat tropisch is en de vochtigheidsgraad rond de 60/70% ligt. De Amazone is dicht begroeid, heeft hoge bomen, sommige wel tot 30 meter, een subtropisch klimaat en een vochtigheidsgraad van 100%. De pantanal beslaat ongeveer 22% van de jungle van Brazilie (het zuidelijk en zuidoostelijk gedeelte), de Amazone de andere 78% En dat het klam is is al te merken! Pfff zweet loopt nu al in straaltjes van me af!

Voor mijn kamer kan ik nog lekker in de hangmat hangen en genieten van een mooie zonsondergang. De pousada is wat dat betreft op het juist punt neer gezet, want je hebt een weids uitzicht. Het gezoem van die kutmuggen geeft aan dat het tijd is om te eten... en de spray tevoorschijn te halen.

Een buffet voor 1 gast (ikke) en het personeel is opgesteld in het restaurant gedeelte. Juan komt me uitleggen wat wat allemaal is en ik kan niet kiezen. Het ziet er allemaal zo smakelijk uit en ruikt zo lekker ... (beef, vis, groenten, rijst, pasta, salade etc.) dat ik dus met een vol bord uiteindelijk aan tafel schuif. Ach ... heb nog een paar weken om het er weer af te krijgen hahahaa.

Juan vertelt me wat nu eigenlijk het verschil is tussen de talen portugees en braziliaans. Toen de portugezen de slaven naar brazilie brachten, hebben de slaven uit nood een soort codetaal bedacht/gecreeerd/ontwikkeld zodat ze onderling met elkaar konden communiceren zonder dat de portugezen wisten waar ze het over hadden. Door de jaren heen heeft zich dat verder ontwikkeld en voortgezet. In Brazilie komt daar de invloed van Afrika, Spanje en Duitsland in de taal bij en in Portugal is dat meer Engels en Frans. Voor en groot gedeelte kunnen ze elkaar dus verstaan, maar er is ook een groot gedeelte van m.n. woorden die totaal iets anders betekenen. Soms tot grote hillariteit: bijv. het portugese woord voor "rij" betekent in het braziliaans "homo".

Na nog het laatste kopje koffie en sigaretje taaien we af naar onze kamer. Wel goed opletten dat ik nergens per ongeluk op ga staan of vastpak ... en als ik iets in mijn kamer vind... mag ik Juan om hulp roepen. Oh ja... het kan zijn dat ik kikkertjes in de badkamer tegenkom ... maar die doen nix! Dat zijn van die kikkertjes net zo groot als je nagel van je pink ongeveer... doet me meteen denken aan Costa Rica. Denk allen niet dat ze hier ook van die mooie kleuren hebben.

Maar als ik het licht aan doe... zie ik geen kikkertjes, maar iets heel anders richting het plafond schieten... ieeeehhhhhhh ........ een grote spin. Juan help!!!!

Als ik weer terg ben in het restaurant om de mannen te halen, beginnen ze al te lachen. Hoe groot is tieÇ Is dat inclusief poten of alleen lijfÇ Hoe bedoel je ... zijn ze nog groter danÇ Maar de gluiperd is al redelijk verstopt als ik met de hulptroepen aankom... je ziet alleen nog 3 poten uit het plafond komen. Nou echt niet dat ik zo ga slapen natuurlijk. Heb geen klamboe of nix om het bed heen zitten!

Maar de heren hebben m weggejaagd, me een extra insectenspray gegeven, de badkamer geinspecteerd en vervolgens de airco aangezet....... heel koud..... en de fan aangedaan. Houden ze niet zo van!

Lig niet echt ontspannen in mijn bed en heb het ook een beetje koud met die airco en fan aan, maar val uiteindelijk toch in slaap.....

  • 19 Maart 2008 - 08:07

    Betty:

    Jeetje, wat een horror op de vroege morgen :). Hoeveel helden waren er nodig om de spin te verdrijven.... En die insectenspray was zeker om die mannen weer te verjagen......! xxx

  • 19 Maart 2008 - 08:40

    Kimmie:

    Ha ha, spinnen en Bianca dat is niet wat, voor niks en niemand bang, maar spinnen brrrrr...
    Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat, ben nu alleen kwijt wanneer je terug komt, oftwel land? Maak je nog een tussen stop ergens?

    laat je het me weten, liefs Kimmie

  • 19 Maart 2008 - 09:03

    Kaatjeka:

    hahahahahaha beter tenen als ijspegeltjes dan spinnen rond (of egrer: in)je bed hahaha!!!
    Wat grappig dat je alleen in dat hotelletje zit en een buffet speciall voor jou is gemaakt. Voelde je je niet opgelaten?

    Veel plezier lieverd en geniet ervan

  • 19 Maart 2008 - 10:41

    Daan:

    OOOhh getver zo'n spin, voel met je mee.
    Enne heb je die mooie ooievaar deze kant op gestuurd??

    Geniet van al die mannen om je heen, dikke zoen daan

  • 19 Maart 2008 - 14:10

    Tineke:

    Toch nog op safari al zijn de beesten spinnen!Ben je het alleen zijn nog niet zat?Lekker zeg weer met de heli meegeweest . Het lijkt me echt een grandiose reis.
    Geniet nog even!
    Liefs!

  • 22 Maart 2008 - 20:44

    Dop:

    Ja is toch wat zo'n spider...brrrrr... dan wil ik toch weer niet met je ruilen hoor!! Snel verder lezen, ik loop mega achter!
    XX Dop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

bianca

Wat doe je als je ontslagen wordt en als dank een leuke bonus meekrijgt? Inderdaad dan ga je een lekkere lange wereldreis maken. Te beginnen in Ecuador & de Galapagos eilanden, dan Chili & de Paaseilanden, via Buenos Aires oversteken naar Ushuaia, de boot op naar Antartica en weer terug, relaxen aan het strand in Uruguay, afzakken naar Patagonie en de rest van Argentini, via Boliva en de zoutvlaktes naar Peru, Machu Picchu, Nazca lijnen, oversteken naar Rio de Janeiro, de Pantanal + Jungle, de Amazone in Manaus in eindigen via Salvador de Bahai aan t strand in Brazilie. Oh wat naar allemaal .... dank je wel O.J.!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 79121

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2007 - 23 Maart 2008

Wereldreis Antarctica & Zuid Amerika

Landen bezocht: