Braziliaanse Watervallen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu Braziliaanse Watervallen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu

Braziliaanse Watervallen

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg bianca

18 Maart 2008 | Brazilië, Brasilia

Zucht ... kreun... 07.00 uur... kutwekker! Snel afzetten voor ik het hele hotel wakker maak hahaha

Camera weer "excursie" klaar maken, zorgen dat ik voldoene fotokaarten en batterijen bij me heb en dan snel naar beneden en ontbijtje smeren.

Jose en Anna zijn er weer om 08.30 uur. Bem dia!

Aangezien ik al in Brazilie ben is het vandaag maar een kort stukje met de auto, maar eerst even langs de bank... die reais vliegen echt de portemonnai uit, ook al hou ik die angstvallig dicht :o

Het park gaat om 09.00 uur open en we kunnen als we aankomen ook meteen naar binnen, maar ik wil eerst iets anders doen. Het weer is fantastisch, zon en bijna geen wolkje aan de lucht dus..... lopen we een klein stukje terug naar de Helipoort. YES.

Heb van Dop en Emiel gehoord dat je hier nl. ook een helivlucht over de Duivelskeel kunt maken en aangezien ik nog een verjaardagskadootje met de boodschap "doe r iets gek mee" heb openstaan .... gaat Bibanca dus eerst even de lucht in. Nou ja over 20 minuten dan, want er zijn wat mensen voor me.

Eerst maar even betalen, 150 reais, en dan word ik ingedeeld met een braziliaans echtpaar. Totaal dus 3 man. Mooi nu nog net zoals Emiel zorgen dat ik als eerste kan kiezen waar ik kan gaan zitten. Naast de piloot is de beste plaats aangezien je dan een fantastisch uitzicht voor je, opzij en onder je hebt. Dat is allemaal van glas.... gewelig om tussen je voeten door de jungle onder je te zien voorbij komen.

Nog 1 groepje van 4 en dan mogen we gaan klaarstaan voor de volgende ronde. Anna heeft zich ook een weg naar binnen gepraat dus die gaat ook mee. Mazzelaarster hahahaha.

Oh we mogen... Doe alsof mijn neus bloedt en loop heel onschuldig, maar wel met vlotte snelle pas, naar het platform en dan meteen naar de stoel voorin natuurlijk. Het echtpaar wilde toch al bij elkaar zitten en dat wordt een beetje moeilijk voorin... dus ik had ook gewoon kunnen afwachten. Maar denk dat mijn grote camera indruk heeft gemaakt... is dat gesleep toch nog ergens goed voor! Riemen vast en koptelefoon op de oren. Er wordt op het raam getikt... kijk om ... en zie een van de medewerkers met een videocameraatje staan... even zwaaien en dan trekt de piloot aan de knuppel en gaan we de lucht in. Anna is achterin in het midden gepropt, maar dat maakt haar niet uit.

Wow... vanaf boven is pas goed te zien hoe groot dit van het nationaal park is. Kan natuurlijk ook niet anders als je bedenkt dat dit gedeelte gelijk staat aan de stad Rio de Janeiro... loop je ook niet zomaar even doorheen.

We vliegen een minuutje of 5 voor we de watervallen op afstand zien liggen, argentijns en braziliaans. Echt gaaf, tis af en toe wel even opletten wat de piloot gaat doen ... wil je net een foto nemen.... draait ie de heli... heb je dus ineens een luchtfoto ipv watervallen of jungle hahahaha. En dan tikt ie me op de arm... zit nl. af en toe allen door dat stomme kiekgaatje van de camera te kijken... draait de heli nog een keertje .... en we vliegen zo op de "keel" af. Geweldig... regenboog ervoor ... en weet even niet wat ik moet doen, foto, video of gewoon genieten! Ach alle 3 kan ook hahahahahha. Oh dit is zooooooooooooooooooooo GAAF!!!!!!!! Weet je nog Kaatjeka in New YorkÇ Dat was ook zo geweldig. Alleen hier geen vrije val gelukkig hahahaha

De piloot heeft het ook naar zijn zin, want die zit met een big smile naast me... misschien omdat ik als en klein meisje zit te draaien van enthousiastme op mijn stoel hahaha. Oh dat brevet gaat er zeker een keertje van komen, blijf dit geweldig vinden!

Maar we moeten natuurlijk al weer terug, helaas, draai nog even in mijn stoel voor zover de riemen dat toelaten en zie de brazilianen achter me ook met een grote glimlach hun duimen opsteken. Hahahahah met gebarentaal kun je ook communiceren.

Daar is het platform alweer, dus camera weer terug in de tas, haren in de staart voor de rotorbladen.. anders zie ik nix, en de zonnebril goed vasthouden. Riemen los en in gebukte houding terug naar opstapplaats terug lopen. Supergaaf kan niet anders zeggen.

In de wachthal worden we opgewacht door de videoman die ons laat zien wat hij gefilmd heeft... hahahaha... grappig. Voor 30 reais kun je de dvd kopen en krijg je er ook nog een paar flora en fauna filmpjes bij een een 100-tal foto's van de watervallen. Ach wel ja... doe nog eens gek! Dop en Emiel ontzettend bedankt voor deze tip, t was gewoonweg geweldig!

Ok ben nu klaar voor het park. Aan deze kant zijn geen treintjes, maar gewoon de catwalk volgen. We beginnen bij het "Cataratas hotel" (het enige hotel hier aan deze kant en is een soort Hilton met uitzicht op de watervallen, aan de argentijnse kant zit het Sheraton wat overigens spuuglelijk is hahahaha dus Dop & Emiel... jullie hebben nix gemist. Want zeg nou zelf... hoe groot is de kans dat je ooit nog in een hoerentent slaapt!!! Uh hoop dat je nu trouwens wel zegt... 0% kans :o ).

De catwalk loopt langzaam af naar beneden en vanaf hier heb je een fantastich uitzicht op alle watervallen. Argentinie mag dan misschien het grootste gedeelte hebben met hun 80%, maar de Brazilianen hebben met de resterende 20% wel HET uitzicht! Echt een panoramisch gezicht en wat een mazzel heb ik met het weer. Overal regenbogen en omdat het flink geregend heeft de afgelopen tijd ook voldoende water in de de watervallen en rivierbeddingen. De catwalk loop helemaal door tot vlak voor de devils throat, dus het laatste stukje weer de camera "waterproof" maken en een doekje voor de druppels in de aanslag houden. Jose af en toe even gestrikt voor het maken van een foto .... wat overigens wel eens even duurde omdat natuurlijk iedereen op hetzelfde plekje DE foto wil maken. Japanners en consorten deden dat dan weer in tig-voud gggrggrgrgrgrrrrrrrrrrrrr!

Dan nog even aan het einde de uitkijkpost in, lift naar boven en onderweg wijst Jose me fijn op alle spinnenwebben met spin! Iehehehehehehhh.... golden web spiders. Fijn en bedankt!

En dan weer terug naar de ingang. Anna gebeld dat we eraan komen en kunnen we weer richting het hotel terug. Maar niet voordat we even een pitstop gemaakt hebben bij "Artesanas da Chocolotas". Een mega souvenirsshop met achterin een chocolaterie en coffee cafe. Maar goed dat jij hier niet bent gestopt Dop.... te veel verleiding! Maar troost je .... het smaakt lang zo lekker niet als in Argentinie of nog beter... ons eigen Nederland! Ondanks dat het heaven shoppen is... kan ik nix leuks vinden. Waarschijnlijk omdat het net TE commercieel is allemaal hahahah en omdat je meteen iemand in je nek hebt hangen zodra je ook maar 1 stap richting een souvenir durft te/wilt zetten ;o)

Tiet voor het zwembad! Goed smeren deze keer... en bakken maar. Af en toe even dippen om af te koelen en dan weer verder met de bak en braad hahahaha.

Daarna weer omkleden en opfrissen, de was gaan zoeken want die zou alweer terug moeten zijn, oh hangt netjes (ondergoed en al...) in de kast... ja daar heb ik inderdaad niet gekeken. Vreemde gewoonte maar vooruit.. kan weer iets lekkers fris en schoon aantreken. Hoewel ik mijn kleding wel een beetje zat aan het worden ben! Op naar Tempero de Bahia .... kijken of hij vandaag open is.

Ta, heb geluk. Ben wel de enige ... maar dat maakt niet uit. Bestel een curry genaamd "Cachão" (plaatselijke vis) en uiteraard een caipirinha erbij, met passievrucht deze keer. Deze is gelukkig niet zo sterk, maar wel wat aan de zoete kant. En die curry is ook niet zo heet als ik voor gewaarschuwd ben, maar oh wat is dit lekker. Het wordt gemaakt met cocusmelk en rode palmolie... uitjes, tomaat en soort peterselie (tenminste ik denk dat dat het is...) gefruit en daarna gesmoord in de saus (die overigens altijd geel is... geen ideen hoe dat komt, want er gaat geen kerry bij... zal wel een ander braziliaans kruid zijn dat zo kleurt), rijst en manioc. Manioc is een soort plakkerige substantie dat er viezer uitziet dan het smaakt moet ik er wel even bij vermelden. Maar geloof niet dat ik dat ga missen als ik weer thuis ben hahahaha. Die curry wel!

Oh niet vergeten die stomme Malarone pil in te nemen. Morgen ga ik richting Pantanal en Amazone... en moet een dag van te voren beginnen. Het liefst tijdens de maaltijd!

Heb echt heerlijk gegeten en begrijp nu ook waar die Braziliaanse heupen en billen vandaan komen :0

Koffer pakken, wekker op 03.30 uur zetten... (oh wil daar nog niet eens aan denken!) en proberen nog een paar uurtjes te slapen voor ik me in de wereld van muggen, spinnen en slangen ga begeven!

  • 18 Maart 2008 - 16:19

    Koos:

    Daar kan ik wel een beetje jaloers van worden. De helicoptervlucht in australie was ook geweldig, maar boven een waterval vliegen moet wel supergaaf zijn.

    Is het trouwens wel verstandig om te vragen de Corona's nu al koud te zetten?
    Bij ons is de kans dat we dan over twee weken misgrijpen erg groot hoor!
    We kunnen beter de koelkast op een veiliger (later) moment met de gevraagde flessen vullen.

    Tot snel

  • 19 Maart 2008 - 08:45

    Kaatjeka:

    JOEHOEEEEEEEEEEEE, natuurlijk herinner ik em de vrije val. Helicopter vluchten zijn altijd geweldig maar zeker daar denk ik zo.
    Wat klinkt het allemaal leuk vriendinnetje en eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers (maar op een goeie manier dan he) Brazilie lijkt me zo geweldig!!!! Samba en Caipirinha's en mooie mannen. heb je ze al gezien?

    Lieverd geniet ervan en succes morgen om 03.30 ; - )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

bianca

Wat doe je als je ontslagen wordt en als dank een leuke bonus meekrijgt? Inderdaad dan ga je een lekkere lange wereldreis maken. Te beginnen in Ecuador & de Galapagos eilanden, dan Chili & de Paaseilanden, via Buenos Aires oversteken naar Ushuaia, de boot op naar Antartica en weer terug, relaxen aan het strand in Uruguay, afzakken naar Patagonie en de rest van Argentini, via Boliva en de zoutvlaktes naar Peru, Machu Picchu, Nazca lijnen, oversteken naar Rio de Janeiro, de Pantanal + Jungle, de Amazone in Manaus in eindigen via Salvador de Bahai aan t strand in Brazilie. Oh wat naar allemaal .... dank je wel O.J.!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 79134

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2007 - 23 Maart 2008

Wereldreis Antarctica & Zuid Amerika

Landen bezocht: