Bestolen! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu Bestolen! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu

Bestolen!

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg bianca

29 April 2008 | Brazilië, Brasilia

Om 07.00 uur word ik mijn bed uit getrommeld. Olivia! Ze heeft zich vergist in de tijd, denkt dat het 09.00 uur is ... grapjas hahaha. Duik r weer snel in om nog een uurtje te draaien.

Maar om 09.00 uur zitten we beiden een beetje gebroken aan het ontbijt. Lekker rustig aan gedaan natuurlijk, want we hebben alle tijd! Even onze dagplanning doornemen.

We gaan lopend naar het meer waar de 7 Oirisha's (afrikaanse godinnen) staan, erg belangrijk in de Afrikaanse religie, daarna gaat Olivia naar het strand en ga ik lekker aan het zwembad liggen. Heb nog een hele week om aan het strand te liggen en het strand hier bij de baai vind ik niet zo bijzonder eerlijk gezegd. Oke, plannen gemaakt, dus nog maar een bakkie koffie en sapje en heerlijk onderuit gezakt in de zon wakker worden!

Oh en voor we vertrekken natuurlijk nog even internet checken voor het laatste nieuws!

We houden de "kaal" regel weer aan en gaan dan op pad om de juiste route naar het meer te vinden. Blijkt makkelijker gezegd dan uitgevoerd. De zon brandt al lekker hoog aan de hemel en we krijgen het dan ook best wel warm. Ook nog al die steile straatjes op en af.... pffff waar zijn we aan begonnen ;0)

Als we een politieman zien vragen we toch nog maar een keer de juiste weg en hij vertelt Olivia hoe we moeten lopen. Ik versta er nl. helemaal nix van!

Oke hier naar beneden (want dat andere straatje is niet echt veilig voor ons .....) dan door de grote winkelstraat en eigenlijk alleen maar rechtdoor. Kan niet missen. Nou das niet zo moeilijk toch.

Maar als we het straatje naar beneden lopen worden we lastig gevallen door een zwanger heroine hoertje. Ze wil geld en sigaretten en als we niet reageren gaat ze nog schelden ook. Olivia roept wat in het Portugees naar haar en daar wordt ze redelijk woest over en begint met rondslingerende dingen te gooien. Nou moet je ophouden dame.. je bent verdomme zwanger, denk aan die kleine! Een meneer hoort haar "vuilbekken" en roept haar tot de orde en dat ze ons met rust moet laten. En wonder boven wonder helpt t. Maar ik voel me er niet gerust op, er lopen net iets teveel van dat soort types rond en er hoeft er maar eentje tussen te zitten die agressief wordt en we zijn t haasje... of onze camera's en geld zeg maar! Niet echt zin in.

Als we aan het einde van de grote winkelstraat zijn, houden we dan ook maar een taxi aan. Tis te warm om te lopen en zo zijn we ook een beetje afgeschermd van die idioten.

We spreken een prijs af en dan brengt hij ons naar het meer. We moeten er eerst helemaal omheen rijden en dan kunnen we ergens parkeren. Camera veilig om de borst heen gedrappeerd en rennen naar de overkant. In het meer staan de 7 godinnen: Oxum (rivieren, goud, liefde en kunst), Xango (vuur, bliksem, dans en gerechtigheid), Ogum (ijzer, oorlog en technologie), Iansa (wind, storm en de doden), Iemanja (zee, vruchtbaarheid en moederschap)en de moeder der godinnen Oxala (schepper & wijsheid).

En dan slaat het toeristen noodlot toe. Als Olivia een foto van mij wil maken, komt er plots uit het niets een jongen aan gerend, grist zo haar tas (met camera, zonnebril, wat geld, bikini bovenstukje, schoolboek etc.) van het bankje af, die op nog geen 10 cm bij mij vandaan ligt, en gaat er als een haas vandoor. De taxichauffeur doet nog een poging hem achterna te rennen maar hij ons allemaal te vlug af. Fuck!!! Het gebeurde in een fractie van een seconde en we stonden erbij en keken ernaar. Echt balen dit. Wat nu?

De taxichauffeur belt de politie en verteld waar we staan. Ze zijn onderweg. Tuurlijk trekt dit locals aan die zich er allemaal tegenaan bemoeien en eentje wil graag gebruik maken van dit verhaal om maar weer eens extra aan te tonen dat er te weinig "beveiligin en bescherming" rond het meer is. Olivia vertelt haar verhaaltje en hij neemt het op op zijn mobieltje. Dan komen eindelijk de bewakers en die horen het verhaal aan, melden dat ze er nix aan kunnen doen en gaan weer verder. We moeten aangifte gaan doen bij de toeristenpolitie. En bedankt voor de medewerking!!

Na 2 politiestations bezocht te hebben belanden we weer middenin Pelourinho bij een speciaal bureautje voor "bestolen" toeristen. Weer het hele verhaal verteld en een rapport opgemaakt. Gelukkig in dit geval dat Olivia Portugees spreekt. Dan moeten we 2 uur later terugkomen, omdat de Chief die moet tekenen niet aanwezig is.

Beetje teneergeslagen en teleurgesteld lopen we weer naar buiten. Dan maar een hapje eten, we hebben tenslotte 2 uur te overbruggen en hebben geen zin meer om nog iets anders te ondernemen.

We strijken neer bij een leuk restaurant "mama bahia" en bestellen bolinjoh's. Gefrituurde gevulde balletjes met garnalen, kaas en groenten. Errug lekker en een beetje salade erbij en een glaasje wijn voor de schrik hahaha.

Dan weer terug naar het politiestation om de "handtekening" op te halen. Eenmaal alles afgehandeld lopen we toch weer via de winkeltjes terug, tja we blijven meisjes ;0) En dan komen we een leuk winkeltje tegen waar ze "sportbroeken" verkopen. En aangezien ik er toch een keer aan moet geloven, neem ik een capoeira broek mee. Wie weet helpt t die hitsige mannen op afstand te houden. Olivia kiest voor een broek met op haar billen de opdruk "Brasil" voor het samba dansen.

Dan maar weer terug naar de pousada om even aan het zwembad te gaan hangen. Gelukkig heeft ze nog een andere bikini bij zich hahahah. Ze kan nog een paar uurtjes liggen en dan moet ze haar spullen gaan pakken. Ze vliegt vanavond door naar Rio.

Zwaai haar rond een uurtje of half 8 uit en ga nog even terug naar het zwembad, tosti erbij. Het water is nog heerlijk en kan ook nog even lezen en internetten voor het helemaal donker is en t weer bedtijd is ;o)

Was een enerverend dagje!