Trekking & piranha bbq - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu Trekking & piranha bbq - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van bianca housselt - WaarBenJij.nu

Trekking & piranha bbq

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg bianca

21 Maart 2008 | Brazilië, Manaus

Vandaag zijn de italianen een stuk stiller... en word ik dan ook gewekt door de wekker. Snel weer onder die fijne koude douche om een beetje echt wakker te worden... bbrrrr brrr brrrr... en richting het ontbijt. En Betty.... heb absoluut geen last van de caipirinha's, echt helemaal nix. Prima drankje dus hahaha

De "duitsers" staan alweer in rijen opgesteld voor het buffet, dus het wordt de restjes opmaken. Maar er zijn gelukkig nog genoeg restjes over hahahaha.

Helaas moet ik om 09.00 uur afscheid nemen van de meisjes en Denise & Neil want die vliegen vandaag door naar Salvador en Rio. Boehoe... wordt het net gezellig ... gaan ze alweer weg. Maar Amanda en Sophie verblijven nog een paar dagen in Salvador dus we kunnen elkaar daar weer treffen. Email- en pousada adressen en mobile nummers uitgewisseld en dan ... bye bye.

Vandaag ga ik dus nog voor 1 dag met nieuwe "vriendjes" op stap. Een groepje .....Duitsers ..... heb ik weer hahahaa. Ze spreken beroerd engels ... en mijn Duits is ook van lang geleden, maar zodra ze horen dat ik het een beetje kan verstaan.... is het engels meteen van de baan. Tis nog maar voor 1 dagje Bibanca... komt goed!

Om 09.30 staat de trekking door het regenwoud gepland, maar het giet ... dus stellen we het ietsie uit.. een uurtje ongeveer. Daarna de regenkleding uit de tas, broek in de sokken stoppen en al klunend het bos in. Helaas wordt al ons geklauter, geglibber en regentrotserend niet echt beloond met dieren. We zien welgeteld 1 regenworm, een paar vuurmieren, horen een paar vogels en dat was het zo goed als. Hmmm... bummer hahahaha.

Als verzopen katjes komen we weer aan in het restaurant ... tijd voor een bakkie koffie. Daarna de lunch weer, deze keer zonder de grote groep duitsers en italianen want die zijn ook vertrokken, dus zijn we maar met een klein groepje, dus ook het buffet is wat ingekrompen hahaha.

Op het middagprogramma staat om 14.00 uur piranha vissen. Ha... dat heb ik nog niet gedaan :0) Nee klopt want deze keer gaan we met het bootje. Een smal bootje wel te verstaan. We varen de Amazone weer op en na ongeveer een half uurtje draaien we een zijriviertje in en duiken met het bootje tussen de bomen en takken in. Piranha's houden nl. niet zo van open water.... aha! We krijgen allemaal weer een bamboehengeltje aangereikt.. een beetje vlees erbij en dan doet de gids voor hoe het moet.

Je gooit je hengel uit en slaat dan een paar keer met het uiteinde op het water!!!Dus niet heen en weer zwiepen zoals Juan deed, nee op het water slaan om aan te geven dat er "iets" ingevallen is. Ooohhhh.... en inderdaad... de bootman slaat tig keer op het water en haalt de ene naar de andere uit het water. Maar gelukkig soms ook alleen het haakje, net als wij hahaha. De Duitsers vangen er 3, de bootman 4 en ikke 0!!!

Er schijnen 27 verschillende soorten piranha's te zijn. Nooit geweten. Ken alleen de gehele zwarte en de zwarte met een oranje buik. Maar ondanks dat... ze hebben allemaal scherpe tandjes en zijn allemaal lelijk hahaha.

He bah, nu begint het weer te hozen en ook te onweren. We trekken onze regenjas aan, maar als het zo giet is de lol van het vissen er al snel vanaf. En die bliksemschichten zijn ook niet echt bevordelijk voor de gemoedsrust. Bovendien loopt de boot vol!

We stoppen er dan ook mee en gaan schuilen bij een locale familie langs het water. De gevangen buit verdwijnt in het keukentje... en nog geen kwartier later, liggen ze schoongemaakt en gebakken op een bordje voor ons. Er zit niet heel veel vlees aan... maar het smaakt wel bijzonder lekker. Voor de verandering eens niet naar kip zoals slang, krokodil, cavia etc.

Ondertussen worden we geëntertained door de huis "brulaap". Die maakt constant koprollen en gekke geluiden. Op een tafeltje bij de keuken hangt een schedel van een kaaiman en daarnaast staat een fles vol met slangen op soort sterk water. Hmmm.... leuke huisdieren allemaal hahaha. Bij gebrek aan cola of water, worden er een paar blikjes bier open getrokken. Geen probleem natuurlijk :o)

Ongeveer een 3 kwartier later is de regen weer opgehouden, heeft de bootmeneer al het overtollige water er weer uitgehoost en kunnen we terug naar de lodge. We hebben nog een uurtje voordat we weer aan het diner kunnen. Tijd om ons op te knappen en uit die natte kleren te wurmen en droge aan te doen. Hoewel ... droog en schoon niet echt meer een optie is. 5 kilo & de temperatuur in de Amazone, tel daar de vochtigheidsgraad en de regen bij op... en je bent na 1,5 dag al door die 5 kilo heen. Ach dan maar wat meer DEET op hahahah.

Mis mijn vorige groepje wel... deze zijn een beetje zwijgzaam. Dus we zijn dan ook snel van tafel af.

In de bar nog een caipirinha danÇ Dat lusten ze wel, hoewel 1 van de meisjes geen limoen lust. Maar het kan ook met carambola (stervruchten) gemaakt worden... dus Proost. We kletsen een beetje, althans poging tot van mijn kant dan.. nemen nog een drankje.. maar dan is de koek ook echt op voor vandaag.

Ik ga nog maar even lezen bij candellight denk ik en de koffer inpakken.... ja ja die 5 kilo inderdaad ... en dan het bedje in. Morgen weer een lange reisdag voor de boeg, dus elk uurtje slaap is meegenomen.

Iieheheeehehhhhh.... stomme gekko in de badkamer!!! Schiet zo voor me langs de douche in. Nee je hoeft niet weg.. blijf maar lekker "eten", je moet me alleen niet zo laten schrikken hahahaha.

Eenmaal op bed luister ik nog naar de verschillende geluiden buiten. Veel van hen kan ik niet thuisbrengen, maar dat geeft niet. Het ritselen van de bladeren door de wind, geroep en gefladder van de vogels, de bladeren die doorzakken van de vele regendruppels, de papagaaien op de achtergrond. Zo jammer dat deze natuur, deze bron van "gezondheid", wetenschap en medische gegevens langzaam aan vernietigd wordt door de mens. Waarom moeten we allemaal zo nodig .... hout uit het regenwoud hebben ..... :0(

Zucht... trusten Amazone!

• 21 Maart 2008 - 20:09

Kimmie:

Echt geweldig wat je allemaal mee maakt he, super.En erg leuk om ook even een foto van jou te zien, je ziet er goed uit...

Tot snel? Liefs Kim

• 22 Maart 2008 - 21:12

Dop:

Ja, klinkt allemaal mega gaaf! Ik ken je natuurlijk alleen maar van Argentinie, maar als ik die foto's zie waar je je haar hebt opgestoken, dat ziet er ook wel heel leuk uit hoor, jij met kort haar...

Blijf je nu nog daar of ben je nu misschien zelfs onderweg naar huis?

XX Dop

• 22 Maart 2008 - 21:15

Dop:

p.s. trouwens nog zo'n leuke woordspeling.. van Portugees naar Braziliaans. In Portugal betekent 'rapariga' meisje... in B, in sommige staten, als je daar zegt: Quem e aquela rapariga? (zou zoiets betekenen van: wie is dat meisje daar?) zou je zomaar een knal kunnen krijgen... daar betekent op sommige plaatsen rapariga dus 'hoer'... tja..... vul maar in..

• 02 April 2008 - 15:21

Bibanca:

He Dop,

Dat had ik inmiddels al vernomen ja... maar gelukkig wist ik dat al VOORDAT ze me het lieten zeggen! Enneh ik ben inmiddels helaas weer in koud kikkerlandje aangekomen. Moet nog de laatste verslagen afmaken... dus jullie horen zekers nog hoe het me vergaan is :o)